PENGGUNAAN IMBUHAN
Imbuhan dalam bahasa Melayu adalah seperti yang berikut.
IMBUHAN
|
Awalan
|
Akhiran
|
Apitan
|
Sisipan
|
Contoh kesalahan penggunaan imbuhan:
1.
Tujuannya
adalah untuk mempastikan semua pelajar hadir ke sekolah.
2.
Pihak
sekolah mensasarkan 10 orang pelajar memperoleh semua A dalam
peperiksaan SPM pada tahun ini.
3.
Persatuan
akan mengenengahkan seorang lagi pemain muda pada tahun ini.
4.
Pihak
pengurusan tidak wajar mengenepikan pandangan kakitangan bawahan.
Semua perkataan yang bergaris dalam ayat 1 hingga 4, kurang tepat dari
segi penggunaan imbuhannya. Sepatutnya, konsonan p pada awal kata dasar digantikan dengan m apabila menerima
imbuhan me-, seperti dalam contoh yang berikut.
·
me- + palu = memalu
·
me- + pukul = memukul
·
me- + pastikan = memastikan
Konsonan s pada awal kata dasar pula akan digantikan dengan ny
apabila menerima imbuhan me-, seperti dalam contoh yang berikut.
·
me- + salin = menyalin
·
me- + suluh = menyuluh
·
me- + sasarkan = menyasarkan
Perkataan bergaris dalam ayat 3 dan 4 tidak tepat kerana penggantian
seharusnya dilakukan pada ke dan konsonan t pada awal kata dasar
(tepi dan tengah) seharusnya dikekalkan.
·
me- + ke + tepi + -kan = mengetepikan
·
me- + ke + tengah
+ -kan = mengetengahkan
Kaedah ini dikecualikan bagi kata pinjaman bahasa Inggeris atau bahasa
Arab. Peraturan menetapkan bahawa bagi kata pinjaman, konsonan awal pada kata
dasar tidak mengalami perubahan apabila kata dasar tersebut menerima imbuhan. Contohnya:
Awalan
|
Kata Pinjaman
|
Betul
|
Salah
|
me-
me-
me-
me-
me-
|
failkan
filemkan
kategorikan
praktikkan
terjemah
tafsirkan
|
memfailkan
memfilemkan
mengkategorikan
mempraktikkan
menterjemah
mentafsirkan
|
memailkan
memilemkan
mengategorikan
memeraktikkan
menerjemah
menafsirkan
|
Sesetengah pengguna pula melakukan kesilapan apabila menggunakan imbuhan
apitan memper-...-kan dan diper-...-kan. Contohnya:
5.
Kerja-kerja
memperluaskan padang permainan itu sedang dilaksanakan.
6.
Kompleks
sukan itu akan diperbesarkan sebelum kejohanan berlangsung.
7.
Kos
yang tinggi diperlukan untuk memperindahkan bandar raya itu.
8.
Usaha
untuk memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar
wajar disokong.
Walaupun penggunaan seperti di atas agak
meluas, yang salah tetap salah. Alasannya ialah apitan memper-...-kan atau
diper-...-kan, ika diimbuhkan
pada kata adjektif (luas, besar, indah, dan kukuh) dianggap lewah. Gunakanlah imbuhan
yang betul, seperti yang berikut.
9.
Kerja-kerja
memperluas/meluaskan padang permainan itu sedang dilaksanakan.
10.
Kompleks
sukan itu akan diperbesar/dibesarkan sebelum kejohanan berlangsung.
11.
Kos
yang tinggi diperlukan untuk memperindah/mengindahkan bandar raya itu.
12.
Usaha
untuk memperkukuh/mengukuhkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan
pelajar wajar disokong.
Ingatlah bahawa kata dasar yang terdiri daripada kata adjektif sahaja
yang tidak boleh menerima apitan memper-...-kan dan diper-...-kan.
Sekiranya kata dasar itu bukan kata adjektif, apitan tersebut boleh digunakan
seperti dalam ayat yang berikut.
13.
Beliau
memperkatakan isu remaja dalam majlis itu.
14.
Tidak
baik kita mempermainkan orang tua itu.
15.
Peserta
itu sedang memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran.
16.
Setiap
rakyat berhak memperkatakan apa-apa sahaja tentang Malaysia.
Kelemahan pelajar tentang penggunaan imbuhan kata nama, terutama akhiran
-an, apitan pe-...-an dan ke-...-an begitu ketara, terutama apabila diimbuhkan
pada kata dasar yang bermula dengan konsonan k. Contohnya:
17.
Pelancong
asing menyaksikan pertunjukkan ahli silap mata itu.
18.
Pergerakan anggota kumpulan itu dikesan oleh pihak polis.
19.
Kebanyakkan pelajar tidak menghadapi masalah untuk belajar.
20.
Baginda
menggunakan kenaikkan khas untuk ke tempat itu.
Kesalahan di atas tidak mungkin dilakukan sekiranya pelajar memahami
proses pengimbuhan, seperti yang berikut.
Kata dasar
|
Apitan
|
Betul
|
Salah
|
tunjuk
gerak
banyak
naik
|
pe-...-an
pe-...-an
ke-...-an
ke-...-an
|
pertunjukan
pergerakan
kebanyakan
kenaikan
|
pertunjukkan
pergerakkan
kebanyakkan
kenaikkan
|
Apabila kata dasar menerima imbuhan me-...-kan atau di-...-kan, maka
terhasillah bentuk yang berikut.
Kata dasar
|
Apitan
|
Betul
|
Salah
|
tunjuk
gerak
banyak
naik
|
me-...-an
atau
di-...-kan
|
menunjukkan
digerakkan
membanyakkan
dinaikkan
|
menunjukan
digerakan
membanyakan
dinaikan
|
Bagi menangani kelemahan ini, pelajar perlu memahami kaedah penggunaan
imbuhan dalam bahasa Melayu dan tidak harus menggunakannya sesuka hati.
Pengetahuan ini penting bukan sahaja untuk membolehkan pelajar menjawab soalan
dengan peperiksaan dengan betul tetapi untuk mengelakkan pencemaran bahasa
kebangsaan.
No comments:
Post a Comment