SUATU PANDANGAN
TENTANG PdP BAHASA MELAYU
oleh
Nawi bin Ismail
Secara umumnya,
setelah menamatkan kursus pendidikan dalam bidang Bahasa Melayu (BM), individu
yang berkenaan akan dilantik menjadi guru BM di sekolah. Berbekalkan teori
pengajaran dan pembelajaran (pdp) yang dipelajari semasa mengikuti kursus
tersebut, guru seharusnya membuat perancangan yang rapi, terutama dari segi penyediaan
bahan dan aktiviti pdp berdasarkan objektif yang ditetapkan bagi sesuatu sesi
pdp. Namun begitu, berdasarkan pemerhatian dan laporan pihak-pihak yang
berwibawa, terdapat segelintir guru yang hanya melaksanakan aktiviti latih tubi
secara yang berterusan dalam pdp.
Golongan guru yang dimaksudkan ini memetik
bahan daripada buku latihan di pasaran atau daripada soalan peperiksaan yang
terdahulu. Soalan tersebut akan diberikan kepada pelajar untuk dijawab dalam
tempoh tertentu. Setelah masa yang ditetapkan tamat, maka guru yang berkenaan meminta
pelajar menukarkan kertas jawapan dengan rakan. Guru akan membaca jawapan yang
sudah pun disediakan oleh penulis buku atau skema jawapan peperiksaan dan
meminta pelajar menandakan kertas jawapan sama ada betul atau salah. Pernah
dilaporkan bahawa terdapat guru yang tidak membenarkan pelajar mempertikaikan
jawapan yang diberikan apabila ada pelajar yang kurang berpuas hati dengan
jawapan guru.
Sebagai guru yang berpengalaman
dalam pdp BM, sesekali penulis diminta untuk membuat pemantauan pdp guru BM di
bilik darjah. Untuk mengajarkan karangan, penulis mendapati bahawa kebanyakan
guru melaksanakan aktiviti yang berikut.
1. Menulis
soalan karangan dan meminta pelajar menyenaraikan isi karangan
secukupnya.
2. Membincangkan isi yang dikemukakan
pelajar; guru akan memberikan isi yang
sesuai jika isi pelajar difikirkan
kurang tepat.
3. Guru meminta pelajar menulis karangan di
bilik darjah dan menyiapkannya di
rumah.
4. Dalam
tempoh tertentu, pelajar diminta untuk menghantarkan karangan yang
siap ditulis untuk disemak.
|
Untuk memastikan semua pelajar menghasilkan karangan yang lengkap amatlah
sukar, kecuali bagi kumpulan pelajar yang mempunyai pencapaian akademik yang
baik. Lazimnya, jumlah karangan yang
dihantar bergantung pada sikap pelajar dan ketegasan guru. Jika pelajar di
sesuatu kelas itu mempunyai kesungguhan untuk belajar maka jumlah karangan yang
dihantar agak banyak. Walaupun begitu, bilangannya tidak mustahil berkurang
sekiranya guru tidak berbuat sesuatu terhadap pelajar yang tidak menyiapkan
tugasan.
Demikianlah antara langkah atau aktiviti pdp karangan yang popular di
sekolah. Penulis tidak menyalahkan kaedah tersebut dan penulis juga pernah
berbuat demikian. Namun begitu, untuk menjadikan pdp karangan lebih berkesan,
guru BM perlu berusaha untuk meningkatkan kreativiti masing-masing. Penulis
bersimpati apabila terdapat rakan-rakan guru yang mengakui kekurangan idea
untuk mempelbagaikan kaedah pdp. Bagi penulis, keikhlasan guru-guru yang berkenaan
menyuarakan ketidakpuasan hati mereka dalam hal ini adalah positif kerana golongan
ini ingin menimba ilmu. Bagi membantu rakan-rakan yang memerlukannya, penulis
mencadangkan satu aktiviti pdp yang sudah pun dilaksanakan oleh penulis kepada
pelajar tingkatan empat, lima, dan juga enam. Objektif pdp (80 minit) ialah
pelajar dapat menulis pendahuluan karangan mengenai tajuk yang diberikan dengan
betul.
1. Mengedarkan petikan bertajuk “Racun Manis
yang Membunuh” (Dewan Masyarakat
Bil. 1/2015). Pelajar
diminta membacanya dan mencatat beberapa maklumat yang
belum diketahui mereka
sebelum itu.
2. Pelajar diminta mengemukakan dapatan
mereka dan mengadakan soal jawab
tentang perkara yang dikemukakan itu.
Pelajar diminta mencatat maklumat yang
diperoleh itu dalam buku karangan.
3. Secara kumpulan, pelajar diminta membina
soalan karangan berdasarkan tema
bahan yang dibaca, iaitu
kesihatan. Guru meminta pelajar mengemukakan soalan
yang dibina.
4. Berdasarkan beberapa soalan yang
dikemukakan itu, guru memilih satu atau dua
soalan dan membuat pemurnian
melalui perbincangan. Guru meminta pelajar
mengemukakan beberapa isi yang
berkaitan dengan tajuk yang dipilih.
5. Setelah memperoleh isi yang kukuh, guru
membimbing pelajar menulis pendahuluan
karangan bagi tajuk
tersebut. Guru boleh meminta pelajar merujuk kaedah menulis
pendahuluan dan
contoh pendahuluan yang telah dipelajari sebelum itu.
6. Guru memilih satu atau dua pendahuluan
karangan pelajar untuk dibincangkan dan
dibuat pemurnian.
|
Apabila kaedah di atas dicadangkan kepada sekumpulan guru, ada yang
mengemukakan soalan. Kalau begitu, satu masa (80 minit) itu boleh dihabiskan
untuk menulis pendahuluan sahaja? Jawapannya, mengapa tidak? Penulis memberikan
penjelasan dengan membandingkan guru BM dengan jurulatih bola sepak. Seorang
jurulatih bola sepak tidak mungkin mengadakan perlawanan bola sepak sepanjang
masa. Mereka tentu mengajar atau membetulkan cara tendangan, tandukan, gelecek
bola, hantaran bola, dan lain-lain. Jurulatih bola sepak juga mungkin membimbing pemain cara meningkatkan
stamina, cara bermain berpasukan, sebelum sesekali mengadakan perlawanan untuk
menilai sama ada teori yang dipelajari dapat dimanfaatkan atau tidak.
Kebanyakan guru BM menyuarakan perasaan tidak puas hati tentang kurangnya
minat membaca pelajar mereka. Penulis juga mengakui hakikat ini. Dari segi
realitinya, bukan pelajar sahaja yang “culas” membaca tetapi orang dewasa juga
demikian. Tindakan guru memberikan petikan dan meminta pelajar membacanya,
sekurang-kurang membantu pelajar memiliki maklumat. Pada masa yang sama,
aktiviti ini mendedahkan kepelbagaian kosa kata, gaya bahasa, binaan ayat,
penggunaan penanda wacana, dan lain-lain kepada pelajar. Sekiranya dibiasakan,
masalah kekurangan maklumat, kemiskinan kosa kata dan gaya bahasa yang
diperkatakan sebelum ini sedikit sebanyak dapat dikurangkan.
Kepentingan aktiviti berkumpulan pula tidak dinafikan, khususnya untuk
membolehkan pelajar mengambil bahagian secara aktif dalam pdp. Pada masa yang
sama pelajar yang lemah dapat mempelajari sesuatu daripada pelajar yang lebih
berkeupayaan. Dengan menetapkan objektif pelajaran sebegitu rupa (menghasilkan
pendahuluan karangan), guru dapat membimbing pelajar tentang cara menghasilkan
pendahuluan karangan yang berkualiti. Dalam pelajaran yang berikutnya, guru
boleh memfokuskan kaedah persembahan isi karangan. Dengan perkataan lain, guru
BM juga seharusnya berperanan seperti jurulatih bola sepak; membimbing pelajar
agar menguasai kecekapan dan kemahiran berbahasa satu persatu. Untuk menilai
sama ada perkara yang diajarkan itu dapat diamalkan atau tidak, latihan menulis
karangan yang lengkap (ujian bulanan), boleh diadakan sebelum pelajar memasuki
"perlawanan akhir", iaitu peperiksaan.
Guru BM yang meminta pelajar menulis karangan lengkap pada setiap sesi pdp
karangan samalah dengan jurulatih bola sepak yang melatih pemain dengan
mengadakan perlawanan setiap masa. Penulis yakin bahawa tiada seorang jurulatih
bola sepak pun yang berbuat demikian. Oleh hal yang demikian, kesilapan guru
tentang hal ini wajar dibetulkan agar usaha yang dilakukan mendatangkan hasil
yang lebih baik.
Kelemahan atau kekurangan idea dalam
kalangan guru BM tentang pdb dapat dikurangkan sekiranya pihak yang
bertanggungjawab menyedari keperluan guru BM di sekolah. Berdasarkan situasi
dan suara hati guru, penulis mendapati bahawa guru BM memerlukan pertambahan
ilmu, kemahiran, dan kecekapan tertentu, antaranya adalah seperti yang berikut.
i. Kaedah dan aktiviti pdp yang berkesa
ii. Penyediaan bahan bantu mengajari. Kaedah dan aktiviti pdp yang berkesa
iii. Aktiviti pengayaan dan pemulihan
iv. Penyediaan soalan yang berkualit
v. Ilmu bahasa, terutama tatabaha
vi. Penulisan dan pengeditan
vii. Penyemakan kertas yang betul.
Bagi membetulkan keadaan, tindakan
menyalahkan mana-mana pihak tidak menjanjikan keuntungan. Sekiranya perkara di
atas benar-benar diperlukan, penulis yakin bahawa pihak yang berkenaan di
Jabatan Pendidikan tidak mungkin berdiam diri. Melalui kerjasama
yang baik antara guru dengan pihak jabatan, kursus atau perbengkelan tentang
satu atau dua perkara di atas dapat dilaksanakan.
Makalah ini dihantar kepada Pelita Bahasa.
September 2017
September 2017
salam cikgu, nak nombor fon boleh tak, nak temubual cikgu...
ReplyDeleteBoleh
ReplyDelete019 936 9296 - Cikgu Nawi
assalamualaikum cikgu, boleh saya minta izin untuk temubual cikgu
ReplyDelete